Pošlete nám svůj dotaz
Pošlete nám svůj dotaz

Jméno *

E-mail *

Tel

Váš dotaz či zpráva *

Odeslat dotaz

Gravel Bike - skvělým pomocníkem do každého terénu

Publikováno | Sdílet:

Nejen elektrokola jsou novinkou a velkým hitem posledních let. Skloubením silničního a cyklokrosového kola nedávno vznikl gravel bike a vytvořil pro sebe zcela novou kategorii. Zatímco silniční kolo je určeno převážně na jízdu po silnici a vyniká efektivním přenosem energie jezdce do výkonu spojené s rychlou jízdou po rychlém a hladkém povrchu, cyklokrosové kolo je určeno převážně pro dynamickou dravou jízdu terénem plným zatáček, hupů se změnou rychlosti a stylu jízdy.

Gravel bike má v sobě od každého trochu a jeho pohodlná obratná geometrie a zpřevodování splňuje kritéria jak pro jízdu po běžné silnici, štěrkových cestách i lesních cestičkách, tak i pro dlouhou jízdu v lehčím terénu. Většina gravel biků má na první pohled klasický silniční rám, který má však lehce odlišnou geometrii, speciálně prohnutá řídítka (berany) pro lepší odpružení, kotoučové brzdy a širší univerzální pláště jak pro jízdu po silnici, tak v terénu.

Šíře pláště a tlak pneu u gravel biku

Šíře plášťů je 3 – 5 cm a foukáme je na  4 - 5 barů na jízdu po silnici, na všestrannou jízdu zejména terénem je pak ideální tlak v pneumatikách 2-3 bary. Mnoho jezdců volí bezdušové pláště, které se mohou nafouknout méně, mají lepší přilnavost k povrchu a je na nich nižší riziko defektu.

Technika jízdy na gravel biku

Principy pro správné ovládání gravel biku jsou stejné, jako jsme vás učili v dílech Alltraining Cycling Academy – technika jízdy na silničním a horském kole. Gravel vám rychle pojede po štěrkových cestách. Pozor byste si měli dát při jízdě v terénu a na těžších lesních cestách, kde kolo může lehce uklouznout či odskočit – proto je zde důležité více pracovat s těžištěm a být na kole uvolněný. Největším odpružením, které vám pomůže jet plynule a rychle, je vaše tělo. Uvolněné ruce a nohy slouží jako největší tlumič na přírodních nerovnostech. Dobrý pozor byste si měli dát před velmi obtížným terénem, kde byste běžně již jeli na horském kole.

Gravel bike není stavěn na překonávání velkých kamenů, kořenů či skoků a je náchylnější k defektům a pádům. Bude vám rychle uhánět po dlažbě v městském terénu, na rozbitých silničkách, v parcích či opuštěných zpevněných lesních cestách, kde se většinou střídá hrubý asfalt se štěrkem. Na hladkém asfaltu zase nebude rychlý jako klasické silniční kolo, protože vás budou brzdit široké pláště a kolo s lehkými převody, které nepočítají s vysokou rychlostí.

Pro svoji široké využití je gravel bike oblíbený zejména u cykloturistů, kteří během jedné vyjížďky vystřídají několik druhů terénu a chtějí mít rychlé, pohodlné, multifunkční kolo do jakéhokoli prostředí. Ty nejskalnější gravel bikeři si své několikadenní cyklotoulky většinou zpříjemní spaním pod širákem či ve stanu, tzv. bikepackingem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT