horské kolo? Pak jste tu správně. V prvním dílu našeho videoseriálu o horských kolech vás seznámíme s jednotlivými typy horských kol a řekneme si, jak správně nastavit posed.

" />
Poradit
Potřebujete poradit?
Potřebujete poradit?

E-mail *

Váš dotaz *

Odeslat dotaz

VÝBĚR KOLA A POSED

Publikováno | Sdílet:

Začínáte s cyklistikou a chystáte se koupit nové horské kolo? Pak jste tu správně. V prvním dílu našeho videoseriálu o horských kolech vás seznámíme s jednotlivými typy horských kol a řekneme si, jak správně nastavit posed.

Rozlišujeme pět základních druhů kol:

Pevné kolo

Pro svou jednotnou konstrukci rámu je mezi bikery označováno jako hardtail. Rámy mají klasický lichoběžníkový tvar bez pružících prvků. Tlumícím elementem se stává až odpružená přední vidlice. Pevná kola se vyznačují především tuhostí a nízkou hmotností. Díky tomu jsou v terénu velmi obratná, ale mnohdy neposkytují požadované pohodlí. Proto jsou vhodná spíše na méně technické tratě nebo pro elitní jezdce, kteří chtějí, aby bylo kolo tuhé, lehké a obratné.


Celoodpružené kolo

Typická je pro něj konstrukce, která umožňuje pohyb zadní stavby vůči přední trojúhelníkové konstrukci. Oba díly jsou pak provázány pohyblivými spoji, tzv. čepy, rozsah jejich pohybu je určen zadním tlumičem. Mezi výrobci existují různé systémy upevnění zadního tlumiče, všechny ale pohlcují rázy od zadního kola. Tlumení rázů od předního kola je stejně jako u pevných kol řešeno přední odpruženou vidlicí. Celoodpružené rámy nabízejí jezdci větší bezpečnost, pohodlí a díky nim projedete snadněji technickými úseky, kde je kolo schopné velmi dobře pohlcovat nárazy. To vše je ovšem na úkor větší hmotnosti rámu a lehké ztrátě energie ve výkonu.


Sjezdové kolo

Jedná se o typ celoodpruženého kola určený k překonávání extrémně náročných sjezdů. Od kol na výkonnostní cyklistiku se nejvíc liší tím, že má otevřenější úhel hlavové trubky, a proto má kolo v prudkých úsecích větší předozadní stabilitu a funkční zdvihy pružných komponent jsou mnohem větší. Dominantou tohoto speciálu je dvoukorunková přední vidlice. Kola jsou vždy robustní, velmi bytelná a jsou určená především k pohybu z kopce dolů. Delší přesuny nebo jízda do kopce jsou na nich téměř nemožné.


Enduro

Endurové speciály získávají v posledních letech velkou oblibu. Tato kola jsou velmi podobná sjezdovým speciálům, jsou ale značně lehčí a odpružená. Komponenty mají menší funkční zdvihy, často i s možností pevného uzamčení, které přispívá k efektivnější jízdě nejen z kopce. Díky teleskopickým sedlovkám můžou jezdci stisknutím tlačítka měnit kolo do sjezdové nebo přejezdové podoby.


Fatbike, snowbike

Původním určením jde o speciál pro jízdu na sněhu, ale díky své oblibě získalo toto kolo celoroční využití. Jedná se o kolo postavené na pevné lichoběžníkové konstrukci s pevnou nebo odpruženou přední vidlicí s velkými průchody pro velmi široké pláště, sedící dobře ve sněhu nebo bahně a dobře tlumící nerovnosti povrchu, které fatbike viditelně odlišují od ostatních strojů.


Správný posed na kole

Horská cyklistika se během své evoluce rozdělila do mnoha kategorií, z nichž nejpopulárnější je takzvané cross country, čili volná jízda přírodou. Díky klasickému horskému kolu tak můžete zdolat mnohem větší vzdálenosti, než zvládnete ujít pěšky.

Základem je na kole sedět správně a pohodlně. K tomu je zapotřebí nastavit si přirozený, ale aerodynamický posed, aby jezdec mohl co nejpohodlněji a zároveň co nejúčinněji šlapat do pedálů. Účelem je, aby se cyklista na kole cítil jistě a pohodlně a aby po celou dobu správně, pravidelně a střídavě přenášel sílu nohou do pedálů. Základem správného přenosu síly jsou cyklistické tretry a nášlapné pedály, které dodají jistotu v jakémkoli terénu.

Výška sedla by měla být nastavená tak, aby cyklista mohl pohodlně překonávat kruhový pohyb šlapání. Pokud je sedlo příliš vysoko a noha moc propnutá, je přetížená zadní strana stehen a hýždě. Naopak je-li sedlo nízko, je přetížená přední strana stehen a jezdce budou nohy brzy bolet.

Důležité je i sedlo. Vzhledem k rozdílné anatomii pánve jsou jeho speciální tvary přizpůsobeny jak pro muže, tak pro ženy. Sedlo by mělo být pohodlné a jezdec by měl vždy sedět plně na tzv. hrušce sedla. Každodenně trénující cyklisté si zpravidla vybírají tvrdší sedlo. To se zpočátku může zdát nepohodlné, ale po několika dnech se dobře přizpůsobí sedacím partiím.

Úchop a výška řídítek jsou spolu s délkou kola stěžejním faktorem pohodlí. Úhel ruky držící řídítka by měl být vždy takový, jako když někomu podáváte ruku. Řídítka by cyklista měl obepínat všemi prsty s palcem zespodu a jeho záda by na kole měla být pohodlně ohnutá do luku. Aby se vám sedělo na kole pohodlněji, nastavte si řídítka o něco výš. Jezdci zaměření spíše na výkon zvolí naopak nižší, aerodynamickou polohu. Při správném nastavení kola hraje stěžejní roli ohebnost cyklisty, jeho stáří a celková pohyblivost. Nezapomeňte ani na velikost rámu, jehož velikost je důležité vždy sladit s tělesnými parametry, tak aby bylo možné kolo dobře ovládat v jakémkoli terénu.

Při ostrém sjezdu je často žádoucí si zasunout sedlo níž do rámu, aby nepřekáželo při manévrování s kolem. Proto mezi cyklisty zažívají obrovský boom teleskopické sedlovky, díky nimž se dá sedlo snížit a pro jezdce je mnohem snazší se tělem přesunout nad zadní kolo. O tom si ale řekneme více až v díle věnovaném sjezdu.

Díky správně nastavenému posedu se ze svalů přenese co nejvíc síly do pedálu a zapojí se celé tělo tak, aby byl pohyb co nejekonomičtější. Jízda je pak pohodlná, účinná a podstatně zábavnější. Pro správné nastavení kola využijte našeho profesionálního fittera, díky němuž se vyhnete možným problémům a bolestem pohybového aparátu.

Zjistili jste, že si nejste na kole úplně jistí a tyto technické prvky jste nikdy neprocvičovali? Neváhejte a vyrazte s námi na náš MTB kemp školy techniky, kde vás rychle naučíme mít kolo beze strachu plně pod kontrolou na jakémkoli povrchu, v různých situacích i při různých podmínkách.

V příštím díle naší vám poradíme, jak horské kolo nafouknout a jak správně a efektivně šlapat do pedálů s optimální polohou těžiště vašeho těla.

 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT