OPTIMÁLNÍ POLOHA JEZDCE NA SILNIČNÍM KOLE, TLAK V PNEUMATIKÁCH
Na kole by se měl cyklista cítit přirozeně. Uvolněnost celého těla je základem bezproblémového a pohodlného průjezdu jakkoli obtížným i členitým terénem. Ač jede cyklista po pevném a relativně hladkém povrchu, musí jeho ruce a nohy fungovat jako tlumiče. Celý trup a tělo by měly být uvolněné a kolo musí mít možnost volně se pohybovat po vozovce bez větších ztrát rychlosti.
Ač se to nezdá, základem je i správná přilnavost plášťů kol k samotnému povrchu terénu. Jak se na kole správně pohybovat, nafouknout pneumatiky a přenést těžiště? To vše si vysvětlíme v dnešním díle naší Alltraining Cycling Academy.
- Pozice jezdce je vždy v souladu s terénem s cílem mít těžiště těla tak, aby byl podpořen správný záběr zadního kola.
- Čím prudší kopec nahoru či dolů = tím více těžiště vpředu či vzadu.
- Rovina = pozice těla uprostřed kola.
- Jízda v sedle = trup v klidu, pracují jen dolní končetiny.
- Jízda ze sedla = důležité skloubit práci rukou a nohou současně (v kopci, při zrychlení, či rozjezdu z pomalé jízdy). Při jízdě ze sedla se držíme se za páky nebo dole dle typu terénu.
- Správný tlak v pneumatikách zaručí dobrou přilnavost kola k terénu (pláště = 6 – 8 baru, galusky = 10 – 12 baru). Tlak volíme dle hrubosti terénu (kostky, mokrý povrch -> méně).