Poradit
Potřebujete poradit?
Potřebujete poradit?

E-mail *

Váš dotaz *

Odeslat dotaz

Poloha jezdce, tlak pneumatik a technika šlapání

Publikováno | Sdílet:

Dnes vám v naší Cyclingacademy.cz poradíme, jak na horském kole správně a efektivně šlapat do pedálů a jak správně nafouknout pneumatiky do jakéhokoli terénu.

Cyklista by se měl na kole vždycky cítit naprosto přirozeně. Uvolněnost celého těla je základem bezproblémového a pohodlného zdolání jakkoli obtížného terénu. Ruce a nohy cyklisty fungují jako tlumiče. Celý trup a tělo musí být uvolněné a kolo musí mít možnost volně se „drncat“ v jakémkoli terénu – přes kameny, kořeny, šotolinu či po pevné cestě musí kolo jet stejně plynule.

Ačkoli se to nezdá, základem je i správná přilnavost plášťů kol k samotnému povrchu terénu. Nejčastějším problémem jsou přefouknuté pláště a tvrdé pneumatiky. V terénu je ideální tlak 1.5–2.2 baru, na silnici můžeme kola horského kola nafouknout k 3 barům. Rozhodující pro celkový tlak pláště je samotná hmotnost jezdce. Pokud je plášť přehuštěný, přilnavost k terénu není dobrá.

 

Pozice jezdce by měla odpovídat terénu – čím prudší kopec nahoru či dolů chceme zdolat, tím by těžiště mělo být více vepředu či více vzadu. Na rovině je pozice cyklisty uprostřed kola. Kormidlem jsou oči a hlava. Cyklista by se při jízdě měl vždy dívat tam, kam chce jet, a ne tam, kam právě jede. Hlavu by neměl mít nikdy sklopenou a nikdy by se neměla dostat před řídítka. Těžiště těla by mělo vždy směřovat tak, abychom podpořili plný záběr zadního kola. Při jízdě v sedle je trup v klidu, naopak při jízdě ze sedla je důležité nezapomenout efektivně využívat práci celého těla a skloubit mnohdy problematickou práci rukou a nohou současně.

 

 

Šlapání a řazení

Správná frekvence šlapání je podmínkou pro ekonomickou, pohodlnou i rychlou jízdu. Technika šlapání se skládá z pohybů navazujících na sebe.

V první fázi jezdec nejprve tlačí nohu dolů a kolo uvádí do pohybu. Tuto fázi zvládnou správně všichni.

Druhá fáze je obtížnější a na její důležitost se často zapomíná. Při pohybu dolní končetiny nahoru by měl jezdec zapojit lýtko i zadní stranu stehen a plynule pohyb navázat. Teprve pak může na sto procent využít vložené úsilí.

 

Při jízdě by cyklista měl vždy zabírat stálým a neměnným tahem. Pro tělo je ekonomické, pokud je frekvence šlapání co nejkonstantnější. Trup by měl být v klidu a pracovat by měly jen dolní končetiny. Frekvence šlapání by neměla být příliš vysoká ani nízká.

Při jízdě po rovině je optimum okolo 90–120 otáček za minutu. Jízda po rovině ovšem nejvíc svádí k těžkému převodu, proto byste si měli frekvenci šlapání hlídat. Při jízdě do stoupání je ideální lehčí převod s frekvencí okolo 60–80 otáček za minutu. Nohy by vždy měly být ve stálém tahu s důrazem na švihový pohyb. Důležitý je plynulý průběh celého pohybového vzorce v měnícím se prostředí. Kromě speciálního tréninku síly se vyhýbejte silovému průběhu zatížení. Švihovým pohybem si bude cyklista šetřit svaly a vydrží tak výrazně delší zatížení.

S frekvencí šlapání souvisí i řazení. Řadit je vždycky potřeba plynule a s předstihem tak, abychom docílili co nejoptimálnějšího kruhového pohybu. Cyklista by nikdy neměl řadit v tahu a řetěz by měl vždy dodržovat úměrnou linku křížení s využitím obou převodníků a celé kazety.

Tato situace by neměla nastat, protože riskujete, že vám spadne řetěz. Při řazení v tahu naopak hrozí, že mu řetěz praskne nebo se zdeformuje.

V terénu je důležité šlapat plynule s pravidelným záběrem nohou a plnou přilnavostí zadního kola. Je-li převod moc těžký, či naopak moc lehký, může se zadní kolo velmi lehce prosmeknout terénem a jezdec šlápne „naprázdno“. Na silnici můžeme volit o něco těžší převod, protože podklad pro jízdu je pevný tvrdý a kolo na povrchu jede rychle kupředu.

 

Na závěr si zapamatujte: švihovým pohybem s optimálním převodem cyklista šetří svaly a vydrží tak výrazně delší zatížení a projede snáze i jakkoli těžkým kluzkým, sypkým či hodně nerovným terénem. Švihový pohyb oceníte zejména při obtížném výjezdu. O jeho správném zdolání si řekneme v příštím díle naší Cyclingacademy.cz.

 

Zjistili jste, že si nejste na kole úplně jistí a tyto technické prvky jste nikdy neprocvičovali? Neváhejte a vyrazte s námi na náš MTB kemp školy techniky, kde vás rychle naučíme mít kolo beze strachu plně pod kontrolou na jakémkoli povrchu, v různých situacích i při různých podmínkách.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT