E-BIKE - užitečný do každého terénu
Hitem posledních let jsou bezesporu elektrokola, neboli e-biky. Ty se rychle rozšířily do všech kategorií kol a dnes už rozlišujeme městské, trekingové či horské e-biky. Pozadu nezůstala ani elektrokola silniční, a dokonce ani dětská. Elektrokola zkrátka pronikla do všech forem cyklistiky.
Baterie v elektrokolech vydrží dlouho
Jezdec si může při jízdě sám volit přídavný výkon a má tak plně pod kontrolou sílu, kterou mu elektromotor aktuálně pomáhá. S jeho pomocí však nesmí překročit 25 km/h, po jejich dosažení se aktivuje omezovač a motor vypne. Stejně tak se motor odpojí při rychlosti nižší než 6 km/h i v případě, kdy jezdec aktivuje brzdu. Většina baterií v elektrokolech vydrží nabitá kolo dvou hodin intenzivní práce, případně ještě delší čas, pokud jezdec využívá její pomoci méně.
Ovládání elektrokola
Správné ovládání elektrokola se příliš neliší od jízdy na klasickém kole. Měli byste se držet všech principů, které jsme vás učili v Alltraining Cycling Academy, školy technika jízdy na silničním a horském kole. Odlišné ovládání a skryté nebezpečí se může projevit při rychlé jízdě, na kterou nejsou jezdci s nižší fyzickou kondicí zvyklí. Pozor musíme dát zejména při průjezdu zatáček, kdy se nesmí cyklista nechat unést rychlou jízdou. Pozor si musí dát cyklista při rozjíždění, kdy se automaticky sepne motor a elektrokokolo akceleruje vpřed rychleji, než klasické kolo.
Nevýhody elektrokol
Nevýhodou e-biků je jejich váha a při delších výletech i omezená výdrž baterie. Běžná elektrokola jsou velmi těžká, jejich hmotnost se pohybuje kolem 20 kilogramů. Většina e-biků pak má speciální mód pro tlačení, který výrazně usnadní pohyb s kolem v terénu, ale i například sesedání. Ti nejlepší výrobci elektrokol se snaží, aby baterie na kole nebyla vidět baterie a je tak co nejvíce integrována do rámu.
Stejné jako u každého kola, ani u elektrobiku byste neměli opomenout správný servis a údržbu. E-bike byste měli pravidelně mýt, mazat, dofukovat pneumatiky, tlumiče a skladovat ho v suchu při běžné teplotě. Velký pozor je třeba dát na baterii. Tu byste měli po vyjížďce vždy vyndat, nechat ji dobít a dát pozor, aby nebyla ve vlhkém prostředí. Pokud tok uděláte, budete mít jistotu, že před jízdou budete mít elektrokolo stoprocentně připravené s plně funkčním zdrojem energie.