Poradit
Potřebujete poradit?
Potřebujete poradit?

E-mail *

Váš dotaz *

Odeslat dotaz
Cykloškola Vojtěcha Berana | Silniční kola | Horská kola | Trénink a výživa

Jízda na nerovnostech

Ne vždy jsou podmínky na vozovce úplně ideální, proto je dobré být připraven na všechno, co může cyklistu během vyjížďky potkat. Mnoho dovedností si vybudujeme až časem a praxí, na další se však dá připravit už dopředu. My se podíváme na pět potenciálních problémů, kterým silničáři často čelí. 

Dlažební kostky 

Při překonávání kostek se v principu můžeme řídit tím, co vidíme v televizi při sledování slavného Paříž - Roubaix. Čím rychleji, tím lépe. Před přejezdem kostek nabereme rychlost, abychom později museli co nejméně šlapat, řidítka držíme za páky nebo dole a co nejplynuleji pavé úsek zdoláme. Pokud je přeci jen nutné šlapat, i přes nepohodlí se u toho snažíme sedět. Volíme raději těžší převod. Brzdíme pak s maximálním citem a vědomím, že jde o zrádný a nevyzpytatelný povrch.

Přejezd obrubníku

Při naskakování na obrubník zpomalíme, řidítka držíme za páky a v pravou chvíli tahem nadzvedneme přední kolo a aníž bychom se jím dotkli obrubníku, nadhodíme ho nad jeho horní okraj. Vzápětí tahem za nášlapné pedály nadzvedneme zadní kolo dříve, než samo narazí do obrubníku. Praxí získáme odhad na správnou rychlost.

Přeskočení překážky

Potřebujeme ve vysoké rychlosti zdolat koleje, retardér nebo obrubník? Pak nezbývá, než překážku přeskočit, tzv. bunny hop. Nejdříve nabereme rychlost, přestaneme šlapat, srovnáme a uvolníme tělo. S vodorovnými pedály a držením se za páky se lehce přikrčíme a v jednu chvíli nadzvedneme jak řidítka, tak přes pedály i zadní kolo a jedním pohybem překonáme překážku. Čím rychleji jedeme, tím dál doskočíme.

Jízda po štěrku

K tomuto povrchu musíme vždy přistupovat obezřetně a s respektem, ztrácíme na něm zásadní díl přilnavosti pneumatik. Do zatáček se příliš nenakláníme, raději je vykroužíme větším obloukem. Při očekávané změně směru nenabíráme příliš vysokou rychlost. Brzdíme oběma brzdami s důrazem na zadní, čímž se vyhneme nebezpečí zablokování předního kola

Mokrá silnice

Stejně jako u štěrku, i v případě mokré vozovky musíme být velmi obezřetní. Přilnavost je výrazně nižší než za sucha, proto je dobré snížit tlak v pneumatikách. Aby kola nepodklouzla, volíme citlivě nájezdovou rychlost do zatáček. Za těchto podmínek nejvíc oceníme kotoučové brzdy, které na mokru vykazují mnohem lepší vlastnosti, než klasické ráfkové. S těmi je nutné zvýšit opatrnost na maximum, ztrácí totiž většinu účinku. S přední brzdou je pak nutné nakládat s citem v případě kotoučů i špalků, pokud to přeženeme, kolo nám jednoduše ustřelí.

 

PŘEHLED VŠECH DÍLŮ

SÉRIE SILNIČNÍ KOLA

Jak správně nastavit silniční kolo

LEKCE 1

Jak správně nastavit silniční kolo

Pohyb na kole a ideální tlak v pneumatikách silníčního kola

LEKCE 2

Pohyb na kole a ideální tlak v pneumatikách silníčního kola

Správné řazení a šlapaní do pedálů na silničním kole

LEKCE 3

Správné řazení a šlapaní do pedálů na silničním kole

Tipy na jízdu do kopce na silničním kole

LEKCE 4

Tipy na jízdu do kopce na silničním kole

Bezpečná jízda z kopce na silničním kole

LEKCE 5

Bezpečná jízda z kopce na silničním kole

Správné projetí zatáčky

LEKCE 6

Správné projetí zatáčky

Cyklistické signály a gesta

LEKCE 7

Cyklistické signály a gesta

Pravidla jízdy ve skupině

LEKCE 8

Pravidla jízdy ve skupině

Dovednosti při závodě

LEKCE 9

Dovednosti při závodě

Jízda na nerovnostech

LEKCE 10 - právě hraje

Jízda na nerovnostech

POJEĎTE S NÁMI NA KEMP!

UŽIJTE SI PŘÍRODU A POZNEJTE NOVÉ PŘÁTELE

Nejbližší termín:

7.6. - 9.6.24 - Hobby - MTB kemp Basic, Classic - Nové Město na Moravě

CHCI VĚDĚT VÍC >

CHCETE JINÝ TERMÍN NEBO NÁROČNOST?

MTB kemp Basic, Classic - Nové Město na Moravě

7.6. - 9.6.24

MTB kemp Active - Nové Město na Moravě

13.9. - 15.9.24

ZAJEZDĚTE SI NA HORSKÉM I SILNIČNÍM KOLE

6 DNÍ NA KOLE V SRDCI ALP I KRKONOŠ

CHCETE VÍC LEKCÍ

POKRAČUJTE NA DALŠÍ TÉMA