Poradit
Potřebujete poradit?
Potřebujete poradit?

E-mail *

Váš dotaz *

Odeslat dotaz
Cykloškola Vojtěcha Berana | Silniční kola | Horská kola | Trénink a výživa

Pohyb na kole a ideální tlak v pneumatikách silníčního kola

Ač to tak na první pohled možná nevypadá, umění správného pohybu na kole a vhodný tlak v pneumatikách spolu úzce souvisí. Oba tyto faktory dávají cyklistovi při různých jízdních činnostech pocit jistoty a umožní mu bezpečně zvládnout jakoukoliv situaci, která může na silnici nastat. 

Volný pohyb těla

Cyklista by se měl na kole cítit za všech okolností přirozeně, tělo a trup by měly být uvolněné a kolo ve stavu, kdy se může volně pohybovat bez ztráty na rychlosti. Důležité je myslet na to, že pozice jezdce musí být vždy sladěná s terénem, aby jeho těžiště podpořilo záběh zadního kola.

  • Při jízdě do kopce se těžiště cyklisty posouvá dopředu, úměrně sklonu vozovky
  • Ve sjezdech naopak těžiště posuneme podle charakteru náklonu silnice více dozadu
  • Na rovině tělo zůstává v přirozené poloze, s těžištěm uprostřed

Jízda ze sedla

Zatímco v sedle zůstává tělo vždy v klidu, při jízdě ze sedla je důležité využít efektivně pohyb celého těla. Musíme skloubit práci nohou, rukou i trupu. Tím si pomůžeme zejména ve chvílích, kdy potřebujeme do pedálů přenést co nejvíc síly, například při zrychlení v kopci, při rozjezdu či spurtu. Kolo v ideálním případě kopíruje pohyb celého těla. Pomoci výkonu můžeme v takové chvíli i tím, že se držíme řidítek dole, čímž zlepšíme svojí aerodynamickou pozici.

Správný tlak v pneumatikách

Přilnavost kol je mimořádně důležitá pro správnou a bezpečnou jízdu. Při přefouknutí či podhuštění pneumatik se vystavujeme celé řadě problémů, kolo nám nebude správně držet na silnici a gumy budou náchylnější k defektu.

Obecně platí, že ideální tlak pro klasické silniční pneumatiky je mezi 7.5 a 8.5 baru, pro galusky pak 8.5 až 11 baru. Vždy se však musí zohlednit doporučení výrobce a hmotnost cyklisty.

Úplně jiná je pak situace na mokré vozovce, kdy je dobré zvolit nižší tlak v pneumatikách, který zajistí větší styčnou plochu kol a vozovky. Stejné pravidlo se aplikuje i na jízdu po hrubším povrchu či po kostkách.

 

PŘEHLED VŠECH DÍLŮ

SÉRIE SILNIČNÍ KOLA

Jak správně nastavit silniční kolo

LEKCE 1

Jak správně nastavit silniční kolo

Pohyb na kole a ideální tlak v pneumatikách silníčního kola

LEKCE 2 - právě hraje

Pohyb na kole a ideální tlak v pneumatikách silníčního kola

Správné řazení a šlapaní do pedálů na silničním kole

LEKCE 3

Správné řazení a šlapaní do pedálů na silničním kole

Tipy na jízdu do kopce na silničním kole

LEKCE 4

Tipy na jízdu do kopce na silničním kole

Bezpečná jízda z kopce na silničním kole

LEKCE 5

Bezpečná jízda z kopce na silničním kole

Správné projetí zatáčky

LEKCE 6

Správné projetí zatáčky

Cyklistické signály a gesta

LEKCE 7

Cyklistické signály a gesta

Pravidla jízdy ve skupině

LEKCE 8

Pravidla jízdy ve skupině

Dovednosti při závodě

LEKCE 9

Dovednosti při závodě

Jízda na nerovnostech

LEKCE 10

Jízda na nerovnostech

POJEĎTE S NÁMI NA KEMP!

UŽIJTE SI PŘÍRODU A POZNEJTE NOVÉ PŘÁTELE

Nejbližší termín:

7.6. - 9.6.24 - Hobby - MTB kemp Basic, Classic - Nové Město na Moravě

CHCI VĚDĚT VÍC >

CHCETE JINÝ TERMÍN NEBO NÁROČNOST?

MTB kemp Basic, Classic - Nové Město na Moravě

7.6. - 9.6.24

MTB kemp Active - Nové Město na Moravě

13.9. - 15.9.24

ZAJEZDĚTE SI NA HORSKÉM I SILNIČNÍM KOLE

6 DNÍ NA KOLE V SRDCI ALP I KRKONOŠ

CHCETE VÍC LEKCÍ

POKRAČUJTE NA DALŠÍ TÉMA