Poradit
Potřebujete poradit?
Potřebujete poradit?

E-mail *

Váš dotaz *

Odeslat dotaz

Díl druhý: SÍLA – Motor ve vašem výkonu

Publikováno | Sdílet:

Díl druhý: SÍLA – Motor ve vašem výkonu

Síla je jedna z hlavních hnacích složek. Spolu s vytrvalostní složkou tvoří základ cyklistického výkonu. Jak ji tedy cíleně zlepšit a zvýšit tak cíleně vaši fyzickou připravenost do dalších sezóny? Nejen o tom bude ve spolupráci s trenérem Vojtěchem Beranem z tréninkového serveru Alltraining.cz dnešní článek.

Bez síly by byl cyklista skoro jako auto bez benzínu. Každý motor má výkon, který udává vozidlo do pohybu. Ne jinak je tomu u rozvoje vaší výkonnosti, kdy je fyzická kondice organismu velmi podpořena zejména silovým podmětem. Vy si na ni nejčastěji vzpomenete, když chcete jet na kole rychleji, chcete pořádně zabrat, abyste projeli krkolomné místo, či vyjeli prudký kopec nebo táhlé stoupání. Vnímáte ji zejména přes bolest ve vašich nohách, která není nikomu příjemná.

 Jak tedy docílit toho, aby nohy tolik nebolely a síla s vaším výkonem rostla stále vzhůru?

Pro cílený rozvoj síly a celkové silové vytrvalosti, která je v cyklistice důležitá, je třeba začít již v zimních měsících, kdy v posilovně využijeme zejména kruhovou metodu (kruhový trénink na několika stanovištích), která blahodárně napomáhá rozvoji silové vytrvalosti a i celkové fyzické kondice. Rozvoj speciální síly na kole je důležitý aplikovat do tréninku celoročně, proto bylo vhodné již v zimních  a přípravných měsících zařadit alespoň jeden trénink silových intervalů absolvovaný ve většině případů doma na trenažéru. Tím jsme udržovali tělo ve stále kondici i přes dlouhé zimní měsíce kde bylo třeba se věnovat především vytrvalostnímu tréninku. S příchodem jara pak cyklisté, kteří nic neopomenuli měli organismus fyzicky připravený k dalšímu zlepšení bez ztráty výkonnosti v zimních měsících.

Ti z vás, co začali s cyklistickým tréninkem na poslední chvíli a jezdí na kole od závodu k závodu již dva a půl měsíce, mají poslední šanci jak výkon posunout kupředu. Tělo by již mělo být dostatečně adaptováno na tréninkové a závodní dávky na kole, nemusíte se tedy bát ho tzv. pořádně zapřáhnout. Už se tedy nezaměřujte převážně jen na vytrvalostní trénink, ale nebojte se v týdnu zařadit i jednu až dvě intenzivnější tréninkové dávky, kde cíleně tělo potrápíte rozvojem silové složky ve výkonu na vyšší tepové hranici a výrazně vám napomůžete opětovnému zlepšení vaší kondice.

Jak na cílený rozvoj síly v sezóně?

Pro jízdu v terénu je síla jedním z rozhodujících faktorů úspěchu. Proto nelze její rozvoj vynechat. S přibývajícími kilometry samozřejmě roste i vaše sílová připravenost. Vy vímáte, že vás nohy bolí čím dál méně jsou tzv. stále silnější , že stanovený okruh jedete výrazně rychleji a sílu sledujete především ve zvýšení rychlosti, kterou můžete nejčastěji sledovat. Trénink síly je pro organismus velmi náročný a vyžaduje delší regeneraci organismu. Proto je pro závodníka třeba být do sezóny dobře připraven neboť není na silový trénink prakticky skoro žádný čas. Tréninková jednotka nemusí být u průměrně trénovaného jedince, tak dlouhá (do 2hod) a pro chladné počasí je ideální domácí trenažér či spininkové kolo, kde se vám bude mimo jiné i dobře držet tížená intenzita. Sílu můžeme rozvíjet hned několika způsoby.

Nejpřirozenější a nejjednodušší  je již zmiňovaná  samotná jízda na kole, kde síla do určité míry přibývá s najetými kilometry. Dále je vhodná jízda do mírného později i do prudkého stoupání . Pro ty z vás, kteří na kole jezdíte dva až třikrát týdně, doporučuji alespoň jeden trénink vybrat ve členitém terénu a vyjet si  několik kopců svižnějším tempem. Když tam zapomenete těžší převod, můžete se na něj potrápit až na horu a zkusit, co vydržíte. Pro ty z vás, co trénují systematicky, je nejvhodnější po 20 -30 minutovém rozjetí absolvovat opakované intervaly do stoupání. Měly by být minimálně tři. Ve zhruba deseti minutových silových intervalech do mírného kopce necháte tělo v klidu a zaměříte se především na práci dolních končetin a optimální techniku šlapání (dávkování  je úměrně výkonnosti), mezi úseky si dejte pauzu vždy jeden a půl násobek délky intervalu intenzitou volného kompenzačního tréninku. Frekvence šlapání při intervalech je svižnější,  pohybuje se  okolo 65- 75 ot./min.

Při těchto intervalech je třeba volit převod úměrně své výkonnosti tak, aby odpovídal uvedeným otáčkám, výkonu a v ideálních případech i srdeční frekvenci. Tepová frekvence by se měla pohybovat 5 TF/min pod anaerobním prahem, kde nedochází pouze k rozvoji silových předpokladů, ale i k účinnému rozvoji VO2max (aerobní kapacity organismu, která je pro vytrvalostí výkon velmi důležitá a její zlepšení výrazně zvýší i vaši aktuální výkonnost v intenzivním závodním zatížení). Po odjetí intervalů se budete většinou cítit unaveni, a proto berte vždy tuto náplň jako hlavní a trénink už jen dokončete do celkového stanoveného objemu v tempu základní vytrvalosti. V případě, že budete cítit únavu již při prvním intervalu nechte rozvoj síly na jiný den a dejte si volnější trénink pohodovým tempem.

Nakonec jsem si nechal rozvoj výbušné neboli tzv. rychlé síly, která dovršuje celkový rozvoj silové složky výkonu. Na tu musíte být taktéž dostatečně odpočatí, a proto ji rozvíjejte vždy po úvodním krátkém rozjetí, když jste ještě plní síly. Tato výbušná síla je v podstatě vaše absolutní síla, která výrazně napomáhá ke zlepšení rychle akcelerace, reakci na rychlou změna tempa, atd. Nejlépe ji rozvinete rychlostním tréninkem, když si dáte při vašem tréninku 5 - 10 rychlých 200 m metrových úseků, které si můžete zpestřit tím, že budete chtít být rychlejší, než váš soupeř, kterého budete chtít v krátkém časovém úseku přespurtovat. Dalším příkladem může být krátká intenzivní jízda do stoupání, které budete chtít vyjet na těžký převod co nejrychleji či rozjezd taktéž na těžký převod po rovině (neboli tzv. pevný start). Tento trénink absolvujte vždy maximálním úsilím a tepovou frekvenci při něm nesledujte, ta se zvýší až po absolvování úseku, kdy se bude pohybovat nad vaším anaerobním prahem (nad 80% max. výkonu).

Závěrem si zapamatujte, že je trénink rozvoje silových schopností je opravdu náročný a vyžaduje dostatečný prostor na regeneraci. Když správně a systematicky zapracujete na silovém rozvoji můžete se již po několika týdnech těšit na úspěch ve výkonu nejen v závodě, kde nevědomky při každém startu sílu rozvíjíte velmi intenzivně, ale také při samotném tréninku, kde se vám pojede výrazně lépe. Pro efektivní skloubení tréninkového cyklu a závodů je proto dobré využít rad trenéra, který zatížení správně zkoriguje a dojde namísto mnohdy nekontrolovaného přetrénování k úspěšnému zvýšení kondice.

Mgr. Vojtěch Beran

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT