Poradit
Potřebujete poradit?
Potřebujete poradit?

E-mail *

Váš dotaz *

Odeslat dotaz

ROZJEZD DO KOPCE, SESKOČENÍ A NASKOČENÍ NA KOLO

Publikováno | Sdílet:

Pokud se stane, že bikera v kopci zastaví určitá překážka, musí být schopný opětovně uvést kolo do pohybu. Při úplném zastavení je naprosto klíčové se do kopce znovu rozjet. Důležité je i správné naskočení na kolo – především kvůli hospodaření se silami a zvýšení efektivity pohybu ve všech terénech. V dnešním díle naší Alltraining Cycling Academy si řekneme, jak správně z kola sesednout či rychle opět naskočit do sedla. Rozjetí do kopce je jedna z dovedností, kterou by měl ovládat každý cyklista. Často však činí potíže, zejména v případě prudkého kopce.

Pokud se stane, že bikera v kopci cokoli zastaví, musí být schopný opětovně uvést kolo do pohybu. To může být v prudkém kopci často problém, kdy cyklista vrávorá a marně loví pedál. Při úplném zastavení je naprosto klíčové se do kopce znovu rozjet, a právě proto je důležitá soustředěná příprava k samotnému uvedení kola a jezdce opět do pohybu. Jak tedy správně na to? Převod musí být lehčí a pevně zvolený už před samotným rozjetím. Podle sklonu svahu je třeba postavit kolo v krajních případech až do traverzové polohy. Za opěrnou nohu zvolíme vždy tu, která je blíže k vrstevnici stoupání. Těžiště směřuje ke středu kola, a čím je kopec prudší, tím více jsme nakloněni nad řídítka, aby se přední kolo nezvedalo.

Při hledání rovnovážné polohy při rozjezdu jsou brzdy zamáčknuté. Záběrová noha je vždy v tenzi zacvaknutá v pedálu s klikou rovnoběžně se spodní rámovou trubkou. Je to proto, aby noha měla dostatečně dlouhou trajektorii pro první plynulý záběr při rozjetí. Ve chvíli, kdy se rozjedeme, se díváme ve směru jízdy, tam, kam chceme jet a plynule pokládáme druhou nohu na pedál. Nejdůležitější je nabrat dostatečnou rychlost a jet stabilně. Až posléze hledáme polohu upnutí zámku tretry do pedálu.

Při rychlém překonání překážky, kdy jsme z kola nuceni slézt, využijeme rozběhnutí s naskočením, kdy se opětovně rozjedeme díky roztlačení a rychlému naskočení na kolo. Samotná technika seskočení a znovu nasednutí na kolo je velmi důležitá. Když cítíte, že je z kola třeba slézt (v cestě je například velký kámen, spadlý strom atd.), nejprve uvolněte dominantní nohu a přehoďte ji na druhou stranu kola. Zůstanete tak stát na druhé noze, stále pevně upnuté. Tím, že kolo mírně nakloníte od těla, se vytvoří prostor mezi rámem a oporovou nohou, kterým protáhnete uvolněnou nohu a došlápnete na zem. Při dokrokové fázi už dochází i k vnitřní rotaci na oporové noze a tu vzápětí můžete uvolnit z pedálu. Během celého manévru není zapotřebí brzdit a především v poslední fázi kontaktu se zemí je brzdění dokonce nepřípustné. Při správném seskočení je největším benefitem stabilní umístění pedálu pro dominantní končetinu v horní úvrati, a při naskočení tak okamžitě víte, kam máte nohu dát.

Správné naskočení na kolo je důležité především kvůli hospodaření se silami a zvýšení efektivity pohybu na všech terénech. Po překonání jakékoli překážky nebo jen prudkého kopce je nezbytně nutné dostat se co nejdříve zpět do sedla. V prvotní fázi je nutné vyhodnotit vhodné místo pro naskočení, což by mělo kvůli co nejmenší ztrátě rychlosti proběhnout co nejdříve. Nejrychleji naskočíme s využitím energie z tlačení: řídítka držíme pevně oběma rukama a třemi dynamickými kroky nabereme rychlost potřebnou pro překonání fáze balancování na kole. Při posledním kroku se paže mírně natahují a kolo se tak dostane mírně vpřed. Dominantní dolní končetina (ta která se při seskoku provlékala podél rámu) se mohutným zášvihem dostane přes zadní kolo. Naskakujeme vždy s pokrčenýma nohama, které při dosednutí na sedlo napínáme a chodidlem lépe trefíme nachystané pedály z předešlého seskočení a okamžitě můžeme začít opět šlapat. Na sedlo dosedáme tak, že se na něj nasuneme přes vnitřní stranu stehna – dejte pozor, abyste na sedlo tvrdě nedopadli z výšky. Celé naskočení je zakončeno dynamickým odrazem z oporové nohy, díky čemuž cyklista pevně dosedne na kolo a získá potřebnou rychlost, než se obě nohy úplně zapojí do šlapání.

V kopci musíme kolo roztlačit a pak na něj naskočit dost razantně. Na rovině pak samotné seskočení a naskočení zpět na kolo výrazně urychlí překonání překážky v cestě, kterou nemůžeme přeskočit a díky seskočení se přes ni plynulým pohybem bez problému dostaneme a pokračujeme v jízdě s minimální ztrátou rychlosti. Po celou dobu cviku se stále díváme ve směru jízdy, opět tam, kam chceme jet.

Zjistili jste, že si nejste na kole úplně jistí a tyto technické prvky jste nikdy neprocvičovali? Neváhejte a vyrazte s námi na náš MTB kemp školy techniky, kde vás rychle naučíme mít kolo beze strachu plně pod kontrolou na jakémkoli povrchu, v různých situacích i při různých podmínkách.

V příštím díle naší Alltraining Cycling Academy vás naučíme, jak si užít i trochu adrenalinu u obávaného sjezdu a jak bezpečně v terénu svištět z kopce dolů tou nejlepší stopou a nezaleknout se ani schodů.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT