Signály, balanc a jízda po zadním kole
Na kolo často nevyrážíme sami. Při pohybu ve skupině je nutné kvůli bezpečnosti a plynulé jízdě myslet na základní signály, kterými si členové skupiny předávají důležité informace.
Cyklistické signály
Základní signály by měl umět každý cyklista, jde o univerzální jazyk, kterým se dorozumí s podobně nadšenými sportovci po celém světě. Jednotlivé povely se shodují s těmi, které používají silničáři a detailně jsme se jimi zabývali ve speciálním článku o cyklistických signálech, zde si je tak jen stručně připomeneme.
Odbočení: včas ukážeme rukou ve směru jízdy
Zastavení: s co největším předstihem zvedneme pravou ruku
Objíždění překážky: mávneme rukou za sebe
Kolmá překážka: mávneme 2x rovnoběžně za sebou
Vstávání ze sedla: mávneme 2x rukou na úrovní hýždí dozadu
Vyjmutí bidonu: lehce vystrčíme koleno do strany
V čele skupiny nikdy nejíme ani nepijeme, stejně tak s převlékáním čekáme na chvíli, kdy budeme na jejím konci a nikoho neohrozíme.
Balanc na kole
Nejlépe se kolo naučíme ovládat stáním na místě, které sice není jednoduché, ale pomůže nám zažít si základní pohyby a zlepšit rovnováhu. Ideální je zvolit mírný svah a lehký převod. Postupně necháme kolo zpomalit a když se úplně zastaví, udržujeme ho mírným tlakem do pedálů ve stavu, aby nezačalo couvat. Na vše se můžeme podívat v přiloženém videu.
Jízda po zadním kole
Toto už je opravdové mistrovství. I když se na první pohled může zdát, že je to jen frajeřina, ve skutečnosti jde o funkční prvek, který nám může pomoci překonat nerovnost podobně, jako nadhození kola. Zásadní je správně zvolený převod, spíš lehčí, díky kterému bude možná dostatečná akcelerace, která nám spolu s přenesením těžiště dozadu umožní přední kolo zvednout. Pádu na záda zabráníme použitím zadní brzdy, kterou vyvažujeme balanc ze druhé strany.